Sara Sig Møller: Jeg Er Løber

Navn: Sara Sig Møller
DSC_3769 Alder: 29
Bopæl/by: Nørrebro, København
Beskæftigelse/erhverv: Studerende Kandidat i Human Ernæring (færdiguddannet nov. 2013)
Link til web-site/blog: www.sarasig.blogspot.com

Løberekorder:
5 km: 16:12
10 km: 34:51
Halvmarathon: 1:15:09
Marathon: –

Civil status: Samboende med Jakob Hannibal Klausen (tidligere eliteløber)
Dato for besvarelse af spørgsmål: 11.09.2013
Har løbet i antal år: 3 år med kun løb, 9 år hvis man tæller årene med hvor jeg dyrkede triatlon

Hvornår begyndte du at løbe regelmæssigt?
Jeg startede med at løbe på motionsplan i 2004. Jeg havde meldt mig ind i et fitnesscenter, og lige så langsomt begyndte jeg at træne mere og mere.

Hvor ofte løber du?
Når jeg ikke er gravid, som jeg er nu, løber jeg ca. 12-13 gange om ugen. Dvs. i hverdagene er det hver morgen og aften.

Hvor langt løber du typisk på en løbetur?
Mine morgenture er typisk mellem 7-9 km, og mine eftermiddagsture mellem 10-13 km, så jeg de fleste dage rammer ca. 20 km. (i snit). Jeg løber aldrig rigtig lange ture, da jeg træner efter det princip at sprede belastningen ud så meget som muligt.

Hvad får du ud af at løbe?
I hverdagen hvor jeg også går i skole, er mine løbeture mit fri rum, hvor jeg får noget frisk luft, og får lov til bare at tænke på ingenting. Jeg synes at det giver mig mere overskud i hverdagen når jeg løber, og jeg nyder at mærke kroppen arbejde.

Løber du i klub? Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg løber i Sparta, men bruger som sådan ikke klubben i den daglige træning. Jeg løber meget hurtigt på alle mine ture, og er sjældent villig til at gå på kompromis med hverken tempo eller turens længde. En gang imellem når jeg træner intervaller tager jeg ind og træner med Claus Hechmanns gruppe, da der her er nogle der passer godt til mit tempo. Derudover kan det også blive lidt ensomt at løbe så meget alene, derfor er det rart at se nogle andre mennesker til træning….

Hvor løber du henne?
Jeg bor på Nørrebro, og derfor er de fleste af mine ture med udgangspunkt i her. Dvs. at jeg løber mange ture omkring søerne, Grøndalsparken, Utterslev Mose og Kastellet. Tid løber jeg også fra Østerbro og her går turen tit til Charlottenlund og Hellerup og ned forbi Tuborg Havn.

Løber du når du er ude at rejse (forretning/fornøjelse)?
Jeg har altid mine løbesko med når jeg er ude at rejse, da træningen jo skal passes året rundt når man er eliteløber. Det er derfor oftest vigtigt for mig at ferien går til et sted hvor det ikke er helt umuligt at løbe.

Beskriv den perfekte løbe-/træningstur?
Jeg kan rigtig godt lide at komme lidt væk fra byen og løbe nogle ture, så der hænder at jeg tager en tur til Dyrehaven eller Bagsværd/Lyngby Sø. Her har jeg nogle rigtig gode ture! Så ude i naturen på en dejlig forårsdag, må være noget af det bedste jeg kan tænke mig!

Hvad er den længste distance du har løbet?
Inden jeg blev eliteløber dyrkede jeg triatlon på eliteniveau, og i 2009 lavede jeg en Ironman, så i den forbindelse løb jeg et maraton. Det er den eneste gang jeg har løbet et maraton. Jeg har flere gange løbet 30 km i triatlon konkurrencer, samt et par enkelte gange til træning, da jeg dyrkede triatlon.

Træner du med et bestemt mål for øje?
Lige nu står den mest på vedligeholdelsestræning, da jeg er halvvejs henne i min graviditet. Så lige nu er der ikke noget bestemt mål for øje. Jeg skal føde i starten af februar, og så må vi se hvordan 2014 bliver for mig rent løbemæssigt. Det vigtigste for mig er at jeg har tid og overskud til mit barn, så jeg vil ikke jage noget igennem.

Hvis du skal give et godt råd til en anden løber, hvad skulle det så være?
At kontinuitet i træningen er noget af det allervigtigste for at holde sig skadesfri, og få en god oplevelse med at løbe.

Hvilke sko løber du I (type + Brand/mærke/model)?
Jeg løber i en neutral sko. Jeg har en tendens til en lille smule forfodspronation, men Kaiser Sport er rigtig gode til at hjælpe mig med løsninger! Jeg har tidligere løbet rigtig meget i Adistar Ride fra Adidas, men der er nu udgået, så nu bruger jeg i stedet Supernova Glide fra Adidas. Jeg føler mig rigtig godt tilpas i Adidas sko, og de passer min fod godt!

Hvor mange lande har du løbet i? Hvilke, Hvornår og i hvilken sammenhæng?
I min triatlon karriere har jeg løbet i rigtig mange forskellige lande over hele verden. Efter jeg er blevet løber har jeg løbet i forskellige lande i Europa i forbindelse ed forskellige stævner.

Hvad har været din største løbeudfordring/bedrift?
I forsommeren 2013 løb jeg et 5000 meter baneløb i England hvor jeg satte ny PR (16min12sek). Det er en tid jeg er rigtig stolt af, da jeg i tiden op til løbet havde døjet meget med smerter i den ene fod, og det var derfor langt fra et perfekt løb. Derfor ved jeg at der er meget mere at komme efter, og nok også en grund til at jeg ikke helt er parat til at ligge min løbekarriere på hylden.

Hvad motiverer dig?
Når jeg kan se fremgang i min træning fra uge til uge. Jeg synes det at fedt at se hvordan kroppen udvikler sig, og tager imod de udfordringer man byder den. Derudover bliver jeg også motiveret af mine konkurrenter. Dvs. hvis jeg ser at de har lavet et godt resultat tænker jeg, at det må jeg gøre bedre!

Hvordan holder du dig i gang i vinterhalvåret?
Jeg løber året rundt. Hvis vinteren er meget slem bliver det til mange ture på løbebånd, men vinteren er ofte den periode hvor der er allerflest km, så nogen gange kan det godt være en rigtig lang vinter!

Hvad er formålet med at du løber?
Jeg løber for at kunne stille op i konkurrencer. Jeg nyder at have det mål med min træning, og hvis jeg ikke har et mål kan jeg godt have lidt svært ved at sætte mig op til træningen. Jeg vil gerne kunne forbedre mine tider fra år til år, så jeg går altid ind i en ny sæson med en ambition om at øge niveauet i forhold til det foregående år.

Hvorfor begyndte du at løbe?
Jeg tror jeg begyndte for at holde mig i form. Her er løb jo virkelig taknemmeligt fordi det ikke kræver så lang tid, og ikke andet end et par gode løbesko.

Dyrker du anden motion/sport?
Lige nu dyrker jeg en del spinning ved siden af mit løb, fordi det aflaster min bækkenbund her i graviditeten. Allerede nu hvor jeg kun er halvvejs i graviditeten er det begyndt at presse, og det er derfor ikke altid lige rart at løbe.

Hvor langt løber du normalt på en uge/måned?
Normalt løbet jeg ca. 120-130 km. om ugen. Jeg har tre intervalpas med en samlet intensiv mængde på 16-18 km.

Er du eller har du tidligere været skadet pga. løb? Hvorfor/hvordan?
Jeg har været meget skadet i forbindelse med løb. Jeg har haft tre stressfrakturer, to i korsbenet og et i skinnebenet. Det var mere hårdt end jeg havde regnet med at skifte fra triatlon til løb, og jeg brugte lang tid på at komme af med alle skaderne. Når jeg har skullet genoptræne efter en skade har noget af de vigtigste for mig været at tage det MEGET langsomt med progressionen i km, og jeg har brugt mange måneder på at komme tilbage til niveauet før skaden. Men sådan er gamet, der er ikke nogen let vej uden om genoptræning, man kan ikke springe nogle trin over. For at holde min form ved lige har jeg brugt meget crosstrainer og spinning.

Hvordan og hvornår opdagede du, at du har et særligt og meget stort talent for at løbe?
Kort efter jeg var startet med at løbe kunne jeg godt se at jeg løb hurtigt uden den helt store træning. Jeg blev medlem af Aarhus1900 og begyndte at løbe med dem, og det gik meget hurtigt fremad. Jeg startede med at dyrke duatlon og allerede efter mit første DM blev jeg udtaget til EM pga. mine løbetider. Så der vidste jeg godt at der nok vare mere at komme efter.

Hvornår og hvordan blev du professionel atlet?
Jeg er og har aldrig været professionel, men har altid studeret ved siden af at jeg har dyrket min sport. Til november 2013 er jeg færdig med at læse, så der kommer hverdagen nok til at se lidt anderledes ud når jeg får et job, samt har et lille barn. På den måde er det jo meget fleksibelt at være studerende.

Hvordan forbereder du dig fysisk og mentalt til konkurrencer?
Det er vigtigt for mig at gøre det som jeg plejer, samt at have nogle mennesker omkring mig som jeg kender og føler mig tryg ved. Fysisk trapper jeg træningen ned i tiden op til konkurrencer, og det er også med til at indstille kroppen mentalt på at der snart skal ske noget stort.

Stiller du til start ved VM Halvmarthon 2014 i København? Hvis ja – hvilke drømme og mål har du med din deltagelse?
Det var planen at jeg skulle løbe VM i 2014, men da jeg føder i februar måned er det nok en lille smule urealistisk at blive klar til. Jeg var ellers startet mine forberedelser i år ed to halvmaratons i foråret, og nogle tider der var rigtig lovende. Men lige nu glæder jeg mig virkelig meget til at blive mor, så det overskygger klart at jeg ikke kommer til at deltage alligevel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>