Jannik Vester Henriksen: Jeg Er Løber

Navn: Jannik Vester HenriksenJannik Henriksen
Alder: 35 år
Bopæl/by: Viborg
Beskæftigelse/erhverv: Instruktør ved Forsvaret
Civil status: Gift

Løberekorder:
5 km: 18 minutter og noget
10 km: 00:38:56
Halvmarathon: 01:36:xx
Marathon: 03:09:26

Dato for besvarelse af spørgsmål: 16/09 2013

Hvornår begyndte jeg at løbe regelmæssigt og hvorfor startede jeg?
Jeg har løbet mere eller mindre struktureret i godt og vel 13-15 år og startede dengang med at løbe da jeg skulle ind til forsvaret. Men for ca. 6 år siden blev det en større og større del af min hverdag at komme ud i løbeskoene.

Hvor ofte løber jeg?
Til at starte med var det den ret rutineprægede tur rundt om Søndersø i Viborg, der blev tilbagelagt 3 gange om ugen. Siden da er turene blevet øget i antal til 5-6 gange om ugen, samt blevet noget mere varieret, både ift. omgivelser og distancer.

Hvor langt løber jeg typisk på en løbetur og på en uge?
Distancerne veksler fra en kort 4 km tur med hunden til 35+km eller sågar et stille hygge marathon, der løbes som et socialt langturs pas uden fokus på tiden. De fleste af mine ture ligger typisk mellem 8-15 km og jeg lander ofte et sted mellem 70-85km pr. ugen.

Hvor løber jeg henne?
Jeg løber en god blanding af asfalt og trail/skov, dog med større og større fokus på turene i skoven da jeg elsker at komme ud og dufte til og ”mærke” naturen.

Hvad får jeg ud af at løbe og hvad motiver mig?
Til at starte med var løbet primært for at holde mig i form og min motivation var helt klart at løbe den hurtigste 5 km eller længst på en coopers test. I dag har fokus ændret sig til at jeg finder større glæde ved at løbe de lange pas hvor den mentale faktor får større og større betydning jo længere man løber.

Hvordan holder jeg mig i gang om vinteren?
Netop min glæde for naturen gør nok også at jeg ikke har de store issues med at komme af sted på de blæsende, kolde og våde dage.

Nogle af de flotteste natur oplevelser jeg har haft, er under løbeture om vinteren, især tidligt om morgenen hvor solen begynder at stå op.

Løber jeg i klub? Hvorfor/Hvorfor ikke?
Jeg er ikke medlem af en løbeklub da mine løbetur sjældent er skemafaste og skal passes ind i hverdagen, hvor der nu er bedst tid og plads. Dog overvejer jeg at melde mig ind i en løbeklub for at få noget kvalitets interval træning, for det er jeg rigtig dårlig til at tage mig sammen til, men jeg kan nu godt lide at det ikke er så skemafast…

Træner jeg mod et bestemt mål?
Egentlig ikke og alligevel jo.. Mit overordnede mål er nok at se hvor langt kroppen kan ”presses” uden at det er direkte destruktivt. Men dette mål er meget diffust og svært anskueligt, hvorfor jeg er begyndt at sætte mig forskellige delmål. Disse kan så være et ultra trail løb, et 24 timersløb eller Marathons med fokus på det sociale.

Har jeg været skadet? Hvorfor/hvordan og hvorledes kom jeg videre?
Mit løb har dog ikke altid været uden problemer og jeg har af et par gange døjet med skinnebens betændelse samt ømme/smertende knæ når distancen kom over de 15-18 km. Men under en skadesperiode lavede jeg en større omgang ”power googleing” og startede en genoptræningsfase op med minimalist/”barfods” sko, samt en ændring af min løbestil så jeg i dag lander fremme på flad fod.. Denne overgang fik så lige en letter opstramning under et visit hos posemand.dk.

For mig har denne omlægning betydet at jeg de sidste 3 år har været skadesfri.

Hvilke sko løber jeg i?
Grundet min omlægning af løbestil løber jeg stort set udelukkende i zero drop sko som New Balance Minimus, Vibram fivefingers eller Vivobarefoot.

Hvad er det længste jeg har løbet?
Min distance PR på 110 km kontinuerligt løb (under hærvejsløbet) og 171,3 km ved 24 timers løbet i Viborg.

Beskriv den perfekt løbe/træningstur?
Den perfekte løbetur, hvis en sådan overhoved findes, må være dem hvor man bare er i flow under hele turen og slet ikke bemærker hvordan kilometerne bare ruller af sted under ens fødder og man bare suger indtryk til sig. DET er en god tur!

Hvad har været den største løbeudfordring/bedrift?
Min største løbeudfordring har nok været Hærvejsløbet, hvor jeg havde planlagt at løbe den fulde distance på 297,5km fra Flensborg til Viborg. Men det faste pace på 6min/km var en større udfordring end ventet, især mentalt, for der er ingen muligheder for små kriser eller korte gå pauser under vejs. For ”toget” kører altså med 6min/km og står du af vognen, blot for et øjeblik, så er den kørt.

Hvorfor ville jeg løbe dette ”projekt”?
Hvorfor jeg lige ville løbe dette løb er svært at sige, men jeg tror det har været hele udfordringen i det. De 297,5km, den fastlagte pace, de skema styrede starttidspunkter og så også den historiske del af turen langs den gamle hærvej. At løbet var så styret på tid og etapeskift gjorde også, at det var rigtig let at have support med på turen.

Hvordan og hvornår opdagede jeg at jeg kunne løbe de lange distancer?
Jeg har for nogle år siden, under et kursus ved hæren, opdaget hvor langt jeg mentalt kan presse mig selv, så nu hvor jeg løbemæssigt også kan tage de helt lange ture var der ligesom lagt op til det.

Hvordan forbereder jeg mig fysisk og mentalt på sådan en lang tur som hærvejen?
Den fysiske del af at løbe et løb som hærvejsløbet (den fulde distance) er, i min optik, relativ let at træne. Der skal ”bare” mange ture til, gerne lange og gerne flere om dage. Jeg løb ofte 6-8km i løbet af formiddagen og så en 10-15km igen om aften med en rolig tur dagene imellem og så en længere tur i weekenderne.

Den mentale del var lidt/noget svære at forberede sig på, for jeg anede ikke hvad jeg gik ind til, hvilket betød at jeg heller ikke viste hvad jeg kunne forvente… udover at blive træt…

Hvad havde jeg med på turen og hvordan håndterede jeg det?
Selv løb jeg med et væskebælte med ½L vand og en lille 125ml dunk med flydende energi. Imens kørte mine kammerater frem til næste etapeskift, klargjorde en ny vand og energi dunk til mig, samt stod ved bilen med alt mit ekstra tøj og det var faktisk alt mit løbetøj der var med. På den måde kunne jeg koncentrere mig mest muligt om at løbe og mindst muligt om alt det andet. Jeg blev virkelig vartet op efter alle kunstens regler. 

Hvad gik galt siden jeg ikke gennemførte?
Desværre gled jeg i noget mudder ved ca. 75-80 km og landede på det ene knæ… Umiddelbart var der ikke noget og jeg løb videre, men ved de 110km gjorde knæ og lår ondt og jeg kunne ikke følge med de andre. Jeg blev derfor hentet ude på ruten og kørt ind til næste depot, der var et af de lange med 30 min pause. Her fik jeg, sammen med en kammerat, kigget på knæet, der viste sig at være hævet og gjorde ondt når det henholdsvis blev bøjet eller strakt… Efter en del voteren blev vi enige om at ”trække stikket” og køre hjem. Dagen efter viste det sig, heldigvis, ikke at være slemt eller alvorligt med knæet og vi kørte ud igen så jeg kunne løbe de sidste 2 etaper ind til Viborg.

Løber jeg igen?
Ja det gør jeg. Skaden viste sig, som nævnt ovenfor, at være relativ banal, hvorfor jeg efter få dages ro igen var ude i løbeskoene… Dog på nogle meget stille ture den første uges tid.

Har jeg mod på at prøve kræfter med hærvejsløbet igen?
Rent mentalt vil jeg kunne sætte mig bedre op til hærvejsløbet næste år, hvis jeg vælger at forsøge mig igen. Dette grundet at jeg fra i år ved hvad jeg kan forvente mig, samt at jeg har gennemført 24 timersløbet i Viborg som sololøber, hvilket har givet mig en langt større erfaring vedr. det at være i gang over så mange timer.

Så umiddelbart vil jeg sige ja… Jeg har mod på at prøve igen, om det lige bliver næste år ved jeg ikke.

Hvis jeg skulle give et godt råd til en anden løber?
Hvis der kom en anden løber og spurgte efter råd, så ville jeg nok sige at, det vigtigste ved løb er at det gør en glad… Hvis man finder stor glæde i at jagte den hurtige 5km tid – så er det det man skal jagte, finder man stor glæde i en hygge tur 2-3 gange om ugen med vennerne – så er det det man skal gøre.. Begynder man først at løbe efter nogle mål andre har sat op for én, så bliver det ofte en sur pligt der sjældent giver resultater.

Tidligere indlæg kan ses her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>