OL distance i Herlev – min “rigtige” debut som triatlet


Her er min racerapport fra min “rigtige” (jeg stillede til start og gennemførte et 4:18:4 triatlonløb sidste år, men det er ikke helt rigtigt tænker jeg) debut som triatlet. I dag stillede jeg til start ved Herlev Triathlons stævne på OL-distancen – 1.500 meter svømning (indendørs i Hjortespringbadet
), 40 km cykling (4 x 10 km) og 10 km løb (4 x 2,5 km).

Vækkeuret var sat til kl. 04:30. Spiste morgenmad, klædte om og hentede derefter kl. 05:20 Jesper fra klubben som jeg skulle følges med. Vi ankom i god tid til stævnet og fandt hurtigt en p-plads. Fik tjekket ind, sat klistermærker på cyklen, hjelm m.m. og lagt vores tøj til skiftende klar.

Svømmeruten (1.500 meter) – Først 800 meter – derefter op ad vandet og så i vandet igen for at svømme de sidste 700 meter

Derefter ind i svømmehallen. Det blev hurtigt min tur. Jeg blev overhalet allerede efter 100 meter. Jeg havde ondt i venstre skulder og kunne ikke trække ordentligt igennem synes jeg. Forsøgte at finde mit eget flow og tempo, men havde svært ved det pga. nervøsitet, spænding, de mange andre i vandet, pulsen osv. – Jeg synes alligevel at jeg kom fint igennem. “Svømmeruten” med at svømme i “slange”/efter hinanden med 30 sek. mellem deltagerne fungerede fint. Jeg overhalede desværre ikke nogen, men blev overhældet en del gange.

Ud af svømmehallen og ind i skiftezonen. Fandt hurtigt min cykel. Havde problemer med tøjet hvilket forlængede mit skift til cykel. På cykelturen strøg min puls endnu højere op og jeg havde svært ved at få den ned igen. Kørt i et fint tempo efter mine standarder. Den ene runde tog den næste. Meget fin rute, mange hjælpere og godt afspærret.

Cykelruten (4 x 10 km)

Kom ind i skiftezonen efter fire cykelomgange af hver 10 km. Pga. den tidlige start og den kolde nat var jeg op til løbet meget i tvivl om hvilket tøj jeg skulle cykle i. Jeg valgte at cykle i mine badebukser (et par løbeshorts), en langærmet vinterundertrøje, en t-shirt og en løbejakke. Endvidere havde jeg hue og et par tynde vanter på. Og det passede perfekt selv om det lyder af meget. Jeg havde det hverken for varmt eller for koldt. Perfekt. Dog ikke mine fødder. De var bundfrosne/sov da jeg kom ind i skiftezonen efter cykelturen. T2 gik noget bedre og jeg var forholdsvis hurtig igennem og ude på løberuten. Men hold da op mine fødder var tunge pga. at de var kolde/sov. Det var som at løbe med to store betonklodser for enden af mine ben. Først efter ca. 5 km var der kommet liv i dem igen.

Løberuten (4 x 2,5 km)

Min løbetur var hård. Jeg troede/regnede med at vi skulle løbe på cykelstier/asfalt og blev derfor overrasket over grus og skovstier. Men det gik ok. Min puls var høj, men mit tempo var for mig ganske fint selv om jeg forsøgte bare at løbe og ikke kigge på tider/ur. Da jeg havde løbet ca. 5 km tænkte jeg “måske jeg skal forsøge at få afsat mit start nr. til Ironman Copenhagen 2015 eller få rykket min deltagelse til 2016 så jeg kan få trænet noget mere…” – Jeg kom igennem 1, 2, 3 og 4 runder af hver 2.5 km og kom i mål.

Et super arrangement, meget flot og jeg kan kun anbefale andre at deltage. Mange hjælpere og alt fungerede upåklageligt.

Jeg kom i mål i tiden 02:37:03 – hvilket er noget bedre end de ca. 3 timer jeg troede jeg ville kunne gennemføre på. Men hold da op det var hårdt. Og nu sidder jeg og tænker “hvordan skal jeg nogenside gennemføre min første halve og hele ironman” (jeg har debut på begge distance til sommer).

Mine tider blev:

1.500 meter svømning: 00:31:31 (2:06/100m)
T1: 00:04:28
40 km cykling: 01:11:55 (Gns. 33.37 km/t)
T2: 00:01:47
10 km løb: 00:47:19 (4:43 min./km)
Total: 02:37:03

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>